Ιδέες για δημιουργικό παιχνίδι με τα παιδιά μας
Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι κερδίζουν πολλά. Τα παιχνίδια λογοθεραπείας και εργοθεραπείας μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο για τα παιδιά. Παρακάτω θα παραθέσουμε συνοπτικά τα οφέλη του παιχνιδιού αλλά κυρίως θα εστιάσουμε και θα αναπτύξουμε πολλές ιδέες για δημιουργικό παιχνίδι.
Μέσα από το παιχνίδι, λοιπόν, οι μικροί μας φίλοι μπορούν:
- Να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες
Μέσα από παιχνίδια ρόλων και μίμησης προωθούν την αλληλεπίδραση και τον διάλογο και έτσι ενισχύουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Επίσης, τα παιχνίδια με κάρτες ή ιστορίες ενθαρρύνουν την ακουστική προσοχή και την αφηγηματική ικανότητα, όπως και τα παιχνίδια λεξιλογίου εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο και την εκφραστικότητα.
- Να ενισχύσουν τις κινητικές τους δεξιότητες
Παιχνίδια με πλαστελίνη, κηρομπογιές ή κατασκευές εξασκούν τη λεπτή κινητικότητα. Ακόμη, παιχνίδια με μπάλες ή παιχνίδια ρίψης/συλλογής βελτιώνουν τον συντονισμό και την αδρή κινητικότητα.
- Να αναπτύξουν τις αισθητηριακές τους δεξιότητες
Παιχνίδια με υφές, ήχους ή φωτάκια διεγείρουν τις αισθήσεις και ενισχύουν την αισθητηριακή επεξεργασία, ενώ παιχνίδια παζλ ή ταξινόμησης οξύνουν την οπτική αντίληψη και την κριτική σκέψη.
- Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους
Η επιτυχία στα παιχνίδια προσφέρει χαρά και ενθαρρύνει την προσπάθεια, ενώ παράλληλα η ομαδική εργασία καλλιεργεί την κοινωνικότητα και τις συνεργατικές δεξιότητες.
Είναι σημαντικό να επιλέγετε παιχνίδια που ταιριάζουν στην ηλικία, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Συμβουλευτείτε τον λογοθεραπευτή ή τον εργοθεραπευτή σας πριν την αγορά τους.
Εκτός από παιχνίδια που μπορούμε να βρούμε έτοιμα στην αγορά, μπορούμε να μπούμε στη διαδικασία να παίξουμε με πράγματα που κατά πάσα πιθανότητα διαθέτουμε ήδη σε κάποιο ντουλάπι του σπιτιού μας.
Ας παραθέσουμε λοιπόν τέτοιου είδους παιχνίδια που σαφώς χρειάζονται λίγο παραπάνω χρόνο αλλά αξίζουν τον κόπο διότι οι παρακάτω δραστηριότητες συμβάλλουν στη βελτίωση της συγκέντρωσης αλλά και δημιουργούν ένα μεγαλύτερο δέσιμο γονέα-παιδιού.
1. Παίρνουμε χαρτόκουτα που τα γεμίζουμε με διάφορα υλικά και κρύβουμε κάποιο αγαπημένο αντικείμενο του παιδιού μέσα έτσι ώστε το παιδί να ψάξει να το βρει. Μπορούμε να γεμίσουμε ένα κουτί με αλεύρι, ένα κουτί με όσπρια πχ φακές, ένα άλλο με άμμο ή αφρολέξ ή και ο,τιδήποτε άλλο έχετε σπίτι (ζάχαρη, καφέ, ρύζι κ.ά)
2. Παίζουμε με μπάλα την οποία καθώς την πετάμε λέμε λέξεις από κατηγορίες που έχουμε επιλέξει εκ των προτέρων, όπως φρούτα, επαγγέλματα, λέξεις που αρχίζουν από κάποιο συγκεκριμμένο γράμμα, φαγητά, ρούχα κτλ. Κάθε φορά που ρίχνουμε την μπάλα στον άλλον λέμε και από μία λέξη ο καθένας από τη συγκεκριμμένη κατηγορία.
3. Παίζουμε τα λαγωνικά: κρύβουμε διάφορα αρωματικά σε έναν χώρο, όπως λεμόνι, φακελάκι τσάι, κρεμμύδι, γαρύφαλλο και ζητάμε από το παιδί να τα βρει.
4. Μπορούμε να παίξουμε με οδοντογλυφίδες ή τουβλάκια και να φτιάξουμε σχέδια. Στη συνέχεια ζητάμε από το παιδί να τα αντιγράψει.
5. Σε διάφορα περιοδικά ή εκπαιδευτικά βιβλία μπορούμε να βρούμε δραστηριότητες όπως Sudoku, tangrams, οφθαλμαπάτες, βρες τις διαφορές κά.
6. Πείτε στο παιδί «Πλέξε τα δάχτυλά σου». Κοιτάξτε αν βρίσκεται από πάνω ο δεξιός ή ο αριστερός αντίχειρας. Ανοίξτε τα πάλι και κρατήστε τις παλάμες αντικριστές έτσι ώστε τώρα να βρίσκεται από πάνω ο άλλος αντίχειρας. Το μυαλό συγκεντρώνεται στο πλέξιμο των δαχτύλων και ξεχνά το μπλοκάρισμα από το στρες. Μέσω της αλλαγής των αντιχείρων ενεργοποιούνται τα 2 ημισφαίρια του εγκεφάλου και έτσι συντονίζονται.