παραμύθια και παιδικά βιβλία

Τα παραμύθια και τα παιδικά βιβλία ως μέσο γλωσσικής αναπτυξης

Τα παιδικά βιβλία και παραμύθια αποτελούν ένα θαυμάσιο εργαλείο για την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων ενός παιδιού και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ανάλογα με την ηλικία που βρίσκεται το κάθε παιδί.

Οι γονείς έχουν συχνά την απορία πότε είναι η κατάλληλη ηλικία να ξεκινήσουν να διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά τους. Στην συγκεκριμένη ερώτηση δεν υπάρχει μια κατηγορηματική απάντηση, αλλά καλόθα ήταν να γνωρίζετε ότι όσο πιο νωρίς το κάνετε τόσα περισσότερα οφέλη θα προσφέρετε στο παιδί σου.

Τα παραμύθια και τα παιδικά βιβλία μπορούν να βοηθήσουν παιδιά βρεφικής ηλικίας, προσχολικήςηλικίας μέχρι και μεγαλύτερης ηλικίας.

 

Τα παραμύθια συμβάλλουν:

  • Στην ενίσχυση του δεσμού γονέα – παιδιού.
  • Στην ενίσχυση του λόγου και της επικοινωνίας.
  • Στην ενίσχυση και ανάπτυξη του λεξιλογίου.
  • Στην εκμάθηση χρήσης κανόνων της γλώσσας κατά τον προφορικό λόγο.
  • Στην ενίσχυση της αφηγηματικής ικανότητας.
  • Στην κατανόηση του προφορικού λόγου.
  • Στην συγκέντρωση προσοχής.
  • Στην συναισθηματική ανάπτυξη.

 

Πώς να διαβάσετε παραμύθια στα παιδιά για να ενισχύσετε την γλωσσική ανάπτυξη;

  • Αρχικά είναι σημαντικό να δημιουργείστε ρουτίνες ανάγνωσης παραμυθιού, να διαβάζετε τα ίδια παραμύθια συχνά μέσα στον μήνα και να δίνεται επιλογή στο παιδί ανάμεσα σε 2-3 παραμύθια.
  • Κατονομάστε και δείξτε αντικείμενα και πρόσωπα από τις εικόνες του βιβλίου.
  • Βάλτε χρώμα και κατάλληλο τόνο στην φωνή σας.
  • Προσαρμόστε την φωνή σας στις φωνές των ηρώων για να κρατήσετε το ενδιαφέρον του παιδιού.
  • Κάντε έντονους ήχους ζώων και αντικειμένων και χρησιμοποιήστε επιφωνήματα.
  • Αφηγηθείτε την ιστορία αργά και καθαρά με απλό λεξιλόγιο και χρησιμοποιείστε μικρές προτάσεις.
  • Περιγράψτε εικόνες από το παραμύθι.
  • Παροτρύνεται το παιδί να εντοπίζει ξεχωριστές εικόνες σχετικές από το παραμύθι κατά την διάρκεια της αφήγησης.
  • Δώστε στο παιδί εικόνες του παραμυθιού για να τις βάλει σε σειρά αναλόγως την πλοκή της ιστορίας.
  • Παροτρύνεται το παιδί να αναδιηγηθεί το παραμύθι σε εσάς ή σε κάποιον άλλον στο οικείο του περιβάλλον.
  • Κάντε παύσεις για να συνεχίσει το παιδί την λέξη , την φράση ή την ιστορία.
  • Κάντε ερωτήσεις κατανόησης κατά την διάρκεια της ανάγνωσης.
  • Προσοχή στην συχνότητα των ερωτήσεων ώστε το παραμύθι να παραμείνει ευχάριστη δραστηριότητα και όχι μάθημα.
  • Εντοπίστε αντικείμενα από κατηγορίες μέσα στο βιβλίο (πχ φρούτα, λαχανικά).
  • Αφήστε το παιδί να μαντέψει ή/και να αλλάξει το τέλος της ιστορίας.
  • Κάντε ερωτήσεις κριτικής σκέψης “γιατί έγινε αυτό;” , “τι θα συνέβαινε αν ..”, “Εσύ τι θα έκανες στην θέση του ήρωα;”
  • Μιλήστε για τα συναισθήματα των ηρώων αναλόγως την κατάσταση που βιώνουν και για τα συναισθήματα που προκαλούν αυτές οι καταστάσεις στο παιδί και σε εσάς.

 

Πώς να επιλέξω παραμύθι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού μου;

  • 0-6 μηνών
    Επιλέξτε βιβλία πολυαισθητηριακά με διαφορετικές υφές, ήχους, κρυμμένες εσοχές, μαλακά ή/και υφασμάτινα.
  • 6-9 μηνών
    Επιλέξτε βιβλία με μεγάλες εικόνες και αρκετό χρώμα, με λίγα λόγια, κυρίως μικρές φράσεις.
  • 9-18 μηνών
    Επιλέξτε βιβλία με μικρές ιστορίες , στιχάκια που επαναλαμβάνονται, ομοιοκαταληξίες, εύκολο νόημα.
  • 18 μηνών και άνω
    Επιλέξτε μεγαλύτερες ιστορίες με πιο περίπλοκο νόημα και πιο λιτή εικονογράφηση, νόημα βασισμένο σε συναισθήματα, σε φοβίες και σε κοινωνική συμπεριφορά.

 

παραμύθια και τα παιδικά βιβλία

λογοθεραπεία – υπηρεσίες

Written by 

Αφήστε μια απάντηση