ΔΕΠΥ και Μαθηματικά

Πώς η ΔΕΠΥ δημιουργεί δυσκολίες στα μαθηματικά;

Για να σταθεί στην κοινωνία το σημερινό παιδί πρέπει να έχει κατακτήσει βασικές γνώσεις στα Μαθηματικά. Τα ελλείμματα των Μαθηματικών έχουν αρκετές αιτίες:

  • το «χάσιμο» μαθημάτων που δημιουργεί κενά στη μαθηματική αλυσίδα,
  • την ακατάλληλη ή περιορισμένη διδασκαλία,
  • τη δυσαριθμησία και τη δυσλεξία,
  • την μειονεξία στην αισθητηριακή μνήμη (ακουστική ή οπτική) που μειώνει-δυσκολεύει την ροή των χρήσιμων πληροφοριών προς την μνήμη εργασίας,
  • την περιορισμένη μνήμη εργασίας,
  • το άγχος των μαθηματικών,
  • την ελλειμματική προσοχή που περιορίζει την συλλογή πληροφοριών,
  • την παρορμητικότητα που δυσκολεύει την ενδελεχή μελέτη και απάντηση.

Συγκεκριμένα, τα παιδιά με έλλειψη προσοχής παρουσιάζουν:

  • Δυσκολία στη συγκέντρωση σε μια δραστηριότητα, ιδιαίτερα αν αυτή απαιτεί πνευματική προσπάθεια και δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον.
  • Δυσκολία στην ακολουθία οδηγιών. Αυτός είναι ο λόγος που συχνά δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν μια σχολική άσκηση ή δραστηριότητα.
  • Δυσκολία στην εστίαση της προσοχής σε λεπτομέρειες με αποτέλεσμα να κάνουν λάθη απροσεξίας στα μαθήματα. Οι εργασίες των παιδιών είναι ακατάστατες, ημιτελείς και με λάθη απροσεξίας. Τέτοια λάθη ερμηνεύονται ως τεμπελιά ή αδιαφορία ενώ είναι απόρροια της διάσπασης προσοχής.
  • Δυσκολία στην οργάνωση των δραστηριοτήτων. Συχνά χάνουν πράγματα που τους χρειάζονται όπως ένα βιβλίο και ξεχνούν εύκολα.

Τα παιδιά με Υπερκινητικότητα & Παρορμητικότητα:

  • Ασχολούνται συνεχώς με διάφορα αντικείμενα,
  • σηκώνονται από τη θέση τους την ώρα του μαθήματος και περιφέρονται,
  • κινούν νευρικά τα χέρια και τα πόδια τους ή στριφογυρνούν στην καρέκλα,
  • μιλούν αδιάκοπα και ενεργούν πολύ αυθόρμητα χωρίς να σκεφτούν,
  • δυσκολεύονται να περιμένουν και έχουν ανάγκη να ικανοποιούν αμέσως τις επιθυμίες τους (χαμηλό επίπεδο ανοχής στη ματαίωση),
  • βιάζονται να απαντήσουν στις ερωτήσεις που τους γίνονται ενώ ξεκινούν την απάντηση προτού ολοκληρωθεί η ερώτηση,
  • δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τους κανόνες των παιχνιδιών, ενεργούν χωρίς να σέβονται τη σειρά των υπολοίπων ενώ όταν χάνουν έχουν έντονα ξεσπάσματα θυμού γεγονός που επηρεάζει τη σχέση με τους συνομήλικους.

Οι άνθρωποι με ΔΕΠ-Υ έχουν φυσιολογική ή ανώτερη νοημοσύνη αλλά έχουν συχνά μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης έχουν μειωμένο κίνητρο για μάθηση και χαμηλή αυτοεκτίμηση κυρίως λόγοτης απορριπτικής συμπεριφοράς των συνομήλικων τους.
Τα Μαθηματικά είναι από τα μαθήματα που δυσκολεύουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Εξαιτίας της παρορμητικότητάς τους και της δυσκολίας τους στη συγκέντρωση τούς είναι δύσκολο να θυμούνται οδηγίες και κανόνες στο μάθημα των μαθηματικών.

Οι εν λόγω δυσκολίες στα Μαθηματικά, δεν οφείλονται αποκλειστικά στο μικρό εύρος προσοχής και υπερκινητικότητας ή στον μεγάλο βαθμό της παρορμητικότητάς τους. Η αιτία αυτών των δυσκολιών σχετίζεται με ελλείμματα στην αριθμητική που έχουν προεκτάσεις και στο νευροψυχολογικό προφίλ των μαθητών αυτών.Έρευνες έχουν δείξει πως οι επιδόσεις των παιδιών με ΔΕΠΥ στα Μαθηματικά βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο (8%–10%) και συνήθως παρουσιάζουν τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο πραξιακό επίπεδο, χρησιμοποιώντας τα δάχτυλά τους ή αντικείμενα για να μετρήσουν.
  • Δυσκολεύονται στην εκτέλεση των τεσσάρων βασικών πράξεων και χρειάζονται πολύ χρόνο για την εκτέλεσή τους.
  • Δυσκολεύονται στην κατανόηση του νοερού υπολογισμού των πράξεων.
  • Δυσκολεύονται στην ανάκληση σειρών γεγονότων.
  • Δυσκολεύονται στην οργάνωση και διαχείριση του χρόνου και του χώρου.
  • Δυσκολεύονται στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.

Γονείς και εκπαιδευτικοί θα πρέπει να θυμούνται πως κανένα παιδί με ΔΕΠΥ ή με Μαθησιακές Δυσκολίες δε μοιάζει με κάποιο άλλο.Οι εκπαιδευτικοί παιδιών με ΔΕΠΥ θα πρέπει να χρησιμοποιούν συγκεκριμένες στρατηγικές και σαφείς οδηγίες κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στην ανάγνωση του προβλήματος και να αντιληφθούν ποιες πράξεις πρέπει να επιλέξουν. Για αυτό :

  • Διαβάστε δυνατά το πρόβλημα στα παιδιά.
  • Δώστε ένα αντίγραφο στο παιδί ώστε να το έχει μπροστά του.
  • Υπογραμμίστε μαζί με το παιδί τα αριθμητικά στοιχεία του προβλήματος και τις λέξεις που υποδεικνύουν τη λύση του.
  • Αντικαταστήστε λέξεις που δεν καταννοεί, π.χ. “μοιράζω” σημαίνει διαίρεση.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να χρησιμοποιεί μέρη του σώματός ή τα δάχτυλά του.
  • Χρησιμοποιήστε σχήματα, εικονικά χρήματα κ.ά. για την κατανόηση των προβλημάτων.
  • Ένα παιχνίδι ρόλων θα βοηθήσει το παιδί να κατανοήσει το πρόβλημα και να εκτονώσει την υπερκινητικότητά του. Δραματοποιήστε λοιπόν το πρόβλημα ώστε να το βιώσει και να οδηγηθεί πιο εύκολα στη λύση του.
  • Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να σηκωθεί από το θρανίο του και να εργαστεί σε ένα άλλο χώρο της τάξης, όπως είναι ένα τραπέζι στην άκρη της τάξης όπου μπορεί να δουλέψει ομαδικά με άλλα παιδιά.
  • Επιτρέψτε αντί για καρέκλα να χρησιμοποιήσει μια φουσκωτή μπάλα γυμναστικής. Η αλλαγή του εργασιακού περιβάλλοντος μπορεί να κρατήσει τους μαθητές με ΔΕΠΥ συγκεντρωμένους και να τους κάνει να μη βαρεθούν.
  • Εξηγείτε από την αρχή του μαθήματος τη διαδικασία της διδασκαλίας, τους στόχους και τι περιμένετε από το παιδί. Παρουσιάστε τα και γραπτώς ώστε το παιδί να μπορεί να ανατρέχει και να τα βρίσκει καθόλη τη διάρκεια του μαθήματος. Μπορείτε να έχετε εκτυπώσει και να έχετε δώσει στο παιδί τις προηγούμενες γνώσεις και πληροφορίες που θα του χρειαστούν για την κατανόηση του νέου μαθήματος.

ψυχοθεραπεία για παιδιά στο χώρο σας στην Αθήνα

Written by 

Αφήστε μια απάντηση