Επανάληψη του νηπιαγωγείου: Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να γίνεται;
Η επανάληψη φοίτησης του νηπιαγωγείου στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι πολύ πιο θετική από τη φοίτηση στην Α΄ Δημοτικού για ένα παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες. Η σύσταση αυτή πραγματοποιείται πιο συχνά σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αναπτυξιακές διαταραχές, σχολική ανωριμότητα ή σε παιδιά που έχουν γεννηθεί τους τελευταίους μήνες του έτους, καθώς δεν είναι αναπτυξιακά έτοιμα, με αποτέλεσμα να μη συμβαδίζουν με τα παιδιά της ηλικίας τους.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο για ένα ακόμα έτος, γίνεται με τη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων, όταν βεβαιώνεται με γνωμάτευση από Κ.Ε.Σ.Υ ή από δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή και από τους εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής του σχολείου στο οποίο φοιτά το παιδί. Το παιδί σε αυτή την περίπτωση παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες, οι οποίες δεν του επιτρέπουν να παρακολουθήσει την Α΄ Δημοτικού.
Οι κύριοι λόγοι που οι γονείς δέχονται (ή και προτείνουν) την επαναφοίτηση είναι:
α) αν το παιδί ανήκει στο φάσμα του αυτισμού
β) αν το παιδί φαίνεται κοινωνικά ανώριμο
γ) αν έχει διαγνωσθεί με διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα
δ) η γνώμη κάποιου (ειδικού ή εκπαιδευτικού) που εμπιστεύονται
ε) είναι γεννημένα στο τέλος της χρονιάς.
Για να φοιτήσει το παιδί στο Δημοτικό θα πρέπει να είναι ώριμο γλωσσικά, γνωστικά, συναισθηματικά, κοινωνικά και ψυχοκινητικά. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει:
- Να έχει επαρκή και κατανοητό λόγο με σωστή άρθρωση και να μην δυσκολεύεται όσον αφορά την προφορική του επικοινωνία
- Να μπορεί να οργανώσει καλά το λόγο του,
- να μπορεί να αφηγηθεί και να περιγράψει κάτι (να έχει καλό χωροχρονικό προσανατολισμό, αλληλουχία γεγονότων),
- να έχει τη δυνατότητα να παρατηρεί/ συγκρίνει/ ομαδοποιεί/ κατηγοριοποιεί,
- Να έχει καλή κατανόηση και να ακολουθεί εντολές,
- Να έχει καλή ακουστική και οπτική διάκριση
- Να είναι προσεχτικό και συγκεντρωμένο κατά τη διάρκεια του μαθήματος
- Να μπορεί να συγκρατήσει πληροφορίες (καλή βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη)
- να γνωρίζει βασικές και προμαθηματικές – μαθηματικές έννοιες και να επιλύει απλά πρακτικά προβλήματα.
- να έχει καλή λεπτή κινητικότητα, όπως σωστή λαβή μολυβιού, να τηρεί πλαίσιο στη ζωγραφική, να παράγει σχήματα και να αντιγράφει γράμματα και αριθμούς
- να έχει καλό οπτικοκινητικό συντονισμό
- Να αυτοεξυπηρετείται
- Να μην εμφανίζει δυσκολίες συναισθητικής μορφής
- Να μην εμφανίζει δυσκολίες κοινωνικής μορφής (π.χ. να έχει καλές σχέσεις με τους άλλους, να συνεργάζεται)
- Να μην έχει αρρύθμιστα θέματα υγείας
- Να μην έχει έντονες αισθητηριακού τύπου δυσκολίες
Σε περίπτωση που το παιδί υστερεί στα παραπάνω, τότε δεν είναι έτοιμο να φοιτήσει στο Δημοτικό. Αντιθέτως, στην περίπτωση που ένα παιδί, παρά τις δυσκολίες του, τελικά φοιτήσει στο Δημοτικό είναι πολύ πιθανό να εμφανίσει ακόμη περισσότερες δυσκολίες καθ’ όλη την σχολική του πορεία και να οδηγηθεί σε σχολική αποτυχία, η οποία τελικά θα επηρεάσει αρνητικά και την κοινωνικοσυναισθηματική του κατάσταση.