Η ανάγνωση παραμυθιών από γονείς στα παιδιά ή η ανάγνωση του παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά μπορεί να προσφέρει πολλαπλά εφόδια στην ανάπτυξή τους. Τα επίπεδα που αναπτύσσονται είναι το λεξιλόγιο, ο εκφραστικός λόγος, η γραμματικοσυντακτική ενημερότητα, η επίλυση προβλημάτων, οι κοινωνικές δεξιότητες, η ενσυναίσθηση, η συγκέντρωση, ο εμπλουτισμός γνώσεων, η φαντασία, η χαλάρωση και η ενδυνάμωση σχέσων γονέα-παιδιού.
Κατά την ανάγνωση ενός παραμυθιού ενισχύεται το λεξιλόγιο του παιδιού τόσο αντιληπτικά όσο και εκφραστικά. Το εύρος των λέξεων και εννοιών γίνεται όλο και μεγαλύτερο διαβάζοντας περισσότερα βιβλία. Το παιδί ακούγοντας ή διαβάζοντας μια ιστορία καταχωρεί και κατανοεί περισσότερες έννοιες στο λεξιλόγιό του καθώς και ενισχύει την ποικιλία των λέξεων με τις οποίες εκφράζεται.
Επιπλέον, τα παραμύθια προσφέρουν μια μεγαλύτερη ευχέρεια της έκφρασης των παιδιών. Με την έκθεσή τους στα βιβλία ενισχύεται ο περιγραφικός τους λόγος με την περιγραφή των ηρώων ή των αντικειμένων. Ο αφηγηματικός λόγος βελτιώνεται με την κατανόηση του ότι μια ιστορία έχει αρχή, μέση και τέλος, πραγματοποιείται η αναφορά σε ήρωες και σε πράξεις των ηρώων.
Ένα άλλο πλεονέκτημα της ανάγνωσης παραμυθιών είναι ότι τα παιδιά ακούγοντας μια ιστορία ή διαβάζοντάς τη, εμπλουτίζουν τον γραμματικό και συντακτικό τομέα. Σε αυτή την περίπτωση ενισχύονται η σωστή χρήση των χρόνων των ρημάτων, η χρήση αντωνυμιών, επιρρημάτων, η καταληκτική συμφωνία των επιθέτων με τα ουσιαστικά, η χρήση συνδετικών λέξεων και δευτερευουσών προτάσεων.
Μια άλλη σημαντική δεξιότητα που τα παραμύθια προσφέρουν στο νοητικό οπλοστάσιο των παιδιών είναι η επίλυση των προβλημάτων. Μέσω της εξέλιξης μιας ιστορίας, τα παιδιά παρακολουθούν τις πράξεις των ηρώων καθώς και τις συνέπειές τους. Παρέχονται διάφοροι τρόποι επίλυσης προβλημάτων στις ζωές των ηρώων προσφέροντας στα παιδιά μια διαλλακτικότητα για την αντιμετώπισή τους.
Επιπροσθέτως, μέσα από τα παραμύθια προωθούνται οι κοινωνικές-επικοινωνιακές δεξιότητες. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν τον διάλογο, τον τρόπο έναρξης μιας συζήτησης, να περιμένουν τη σειρά τους όταν μιλά κάποιος άλλος, να χρησιμοποιούν παρακλήσεις, να μάθουν την ευγένεια, να προσαρμόζουν τον λόγο τους ανάλογα με τον επικοινωνιακό σύντροφο που έχουν μπροστά τους ή την κοινωνική συνθήκη στην οποία βρίσκονται.
Με την παρακολούθηση των καταστάσεων και των συναισθημάτων των ηρώων μιας ιστορίας, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Μπορούν πιο εύκολα να κατανοήσουν αλλά και να εκφράσουν τα συναισθήματα των άλλων ή και τα δικά τους. Μπαίνοντας στη θέση των ηρώων τα παιδιά αναπτύσσουν την ενσυναίσθησή τους ενισχύοντας έτσι την αντίληψή τους για τη συναισθηματική κατάσταση του επικοινωνιακού τους συντρόφου.
Όταν τα παιδιά ακούν ή πραγματοποιούν την ανάγνωση ενός παραμυθιού, ενισχύουν τη συγκέντρωση και την προσοχή τους. Όσο περνάει ο χρόνος με την έκθεσή τους στα παραμύθια αυξάνεται και ενδυναμώνεται η διάρκεια των λειτουργιών αυτών.
Τα βιβλία εμπλουτίζουν τις γνώσεις των παιδιών και εξάπτουν τη φαντασία τους. Τα παιδιά μεταφέρονται σε διαφορετικούς κόσμους και μαθαίνουν νέες πληροφορίες.Με τα διαφορετικά παραμύθια και τους διαφορετικούς ήρωες των ιστοριών τα παιδιά μπαίνουν σε έναν μαγικό, φανταστικό κόσμο εμπλουτίζοντας τις νοερές τους εικόνες και δυναμώνοντας τη φαντασία τους.
Εκθέτοντας ένα παιδί στην αφήγηση μιας ιστορίας τού προσφέρουμε συναισθηματική χαλάρωση. Το άγχος και η ένταση μειώνονται και παρέχεται στο παιδί μια συναισθηματική ευεξία.Η αφήγηση ενός παραμυθιού από τον γονέα στο παιδί ενισχύει τη σχέση μεταξύ τους. Με αυτόν τον τρόπο οι γονείς περνούν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους παρέχοντάς τους προσοχή, φροντίδα και αγάπη δυναμώνοντας τους συναισθηματικούς δεσμούς τους.
Μπορείτε να δίνετε τη δυνατότητα να επιλέγουν τα ίδια τα παιδιά τα βιβλία που τους ενδιαφέρουν. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται το ενδιαφέρον και παρέχεται μεγαλύτερο κίνητρο για την ανάγνωσή τους.
Εν κατακλείδι, η ανάγνωση βιβλίων προσφέρει ποικίλες δεξιότητες στα παιδιά. Τους προσφέρει την βελτίωση δεξιοτήτων που αφορούν τη λειτουργικότητά τους ως άτομα, ενισχύει την αγάπη τους για τα βιβλία και τη μάθηση, τα βοηθά να αποκτήσουν πιο εύκολα δεξιότητες και να βελτιώσουν τον εαυτό τους στην ολότητά του.