Αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας

Αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας (Σύνδρομο Asperger)

Ο αυτισμός επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλος και τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται, επεξεργάζεται, κατανοεί και ανταποκρίνεται στις πληροφορίες. Ο αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας (ΥΛΑ) αποτελεί την πιο ήπια μορφή της διαταραχής του αυτιστικού φάσματος. Μέχρι πρόσφατα η επίσημη ονομασία ήταν Σύνδρομο Asperger.

Η βασική διαφορά ανάμεσα στο Σύνδρομο Asperger και τον κλασσικό αυτισμό είναι η απουσία γενικευμένης καθυστέρησης στην ανάπτυξη του λόγου και των γνωστικών δεξιοτήτων. Πρόσφατα το Σύνδρομο Asperger μετονομάστηκε σε Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμός (ΥΛΑ).

Ο Αυτισμός Υψηλής Λειτουργικότητας ανήκει στην ομάδα των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος, μαζί με τον κλασσικό Αυτισμό και τη Μη Άλλως Προσδιοριζόμενη Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή. Εμφανίζεται σε όλες τις χώρες και φυλές. Είναι 4 φορές συχνότερος στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια. Επιδημιολογικές έρευνες υπολογίζουν τη συχνότητα εμφάνισης στο 0,25% του πληθυσμού.

Τα άτομα με αυτισμό δεν έχουν εξωτερικά σωματικά χαρακτηριστικά. Επίσης, καθώς ο αυτισμός επηρεάζει τον τρόπο σκέψης ενός ατόμου, συχνά δεν είναι εμφανής η δυσκολία ή η αιτία της συμπεριφοράς ενός παιδιού με ΥΛΑ.

Μέχρι στιγμής οι επιστήμονες δεν έχουν ανακαλύψει την ακριβή αιτιολογία του αυτισμού. Οι έρευνες υποστηρίζουν πως γενετικοί παράγοντες σε συνδυασμό με περιβαλλοντικούς συντελούν στην εμφάνισή του. Δεν οφείλεται σε συναισθηματικά αίτια ούτε στη γονεϊκή μέθοδο ανατροφής.


Πώς εμφανίζεται;

Η αιτία της διαταραχής αυτιστικού φάσματος είναι ουσιαστικά άγνωστη, ωστόσο, δεδομένης της πολυπλοκότητάς της και του γεγονότος ότι τα συμπτώματα και η βαρύτητα ποικίλλουν, εκτιμάται ότι υπάρχουν πιθανώς πολλές αιτίες. Τόσο η γενετική όσο και το περιβάλλον μπορεί να παίζουν ρόλο στην ανάπτυξή της.

Πολλά διαφορετικά γονίδια φαίνεται ότι εμπλέκονται στη διαταραχή, με ορισμένες γενετικές μεταλλάξεις να κληρονομούνται και άλλες να συμβαίνουν αυθόρμητα.

Από την άλλη πλευρά, οι ερευνητές διερευνούν επί του παρόντος εάν παράγοντες όπως οι ιογενείς λοιμώξεις, τα φάρμακα, οι επιπλοκές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή οι ατμοσφαιρικοί ρύποι παίζουν ρόλο στην πυροδότηση της διαταραχής.


Προκλήσεις στο σχολείο

Το σχολείο φέρει πολλές προκλήσεις για τον μαθητή με ΥΛΑ όπως:

  • δυσκολία να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά
  • δυσκολία στην επεξεργασία λεκτικών και αφηρημένων πληροφοριών
  • διάσπαση προσοχής
  • δυσκολία στο να ακούν και να προσέχουν σε θέματα ή δραστηριότητες που δεν έχουν ενδιαφέρον για εκείνους
  • πίεση να είναι κοινωνικοί, ενώ θέλουν να είναι μόνοι και δεν υπάρχει χώρος διαφυγής
  • δυσκολία να κατανοούν και να διαχειρίζονται την ένταση των δικών τους συναισθημάτων και εκείνων των άλλων
  • έλλειψη φίλων, πειράγματα και εκφοβισμός (bullying)
  • δυσκολία στην κατανόηση και την αποδοχή της γνώμης των άλλων
  • επιρροή από αισθητηριακές δυσκολίες (το παιδί μπορεί να παρουσιάζει αισθητηριακές υπερ- ή υπο-ευαισθησίες, πχ. να αναστατώνεται από δυνατούς ήχους ή έντονα φώτα)
  • δυσκολία στην προσωπική οργάνωση
  • δυσκολία στις ομαδικές δραστηριότητες
  • δυσκολία στη γενίκευση γνώσεων
  • δυσκολία στην οργάνωση της κίνησης (κινητική αδεξιότητα, δυσκολία/άρνηση συμμετοχής σε αθλήματα/γυμναστική, άρνηση στο γράψιμο)
  • δυσκολία στη μετάβαση ανάμεσα σε δραστηριότητες, περιοχές και ανθρώπους (πχ. αναστάτωση σε αλλαγή τάξης ή αλλαγή δασκάλου)


Αντιμετώπιση

Η καλύτερη αντιμετώπιση είναι η έγκυρη ενημέρωση. Δυστυχώς στην Ελλάδα η ελλιπής ενημέρωση για τους ανθρώπους που ανήκουν στο φάσμα με υψηλή λειτουργικότητα, είναι στις μέρες μας δραματική.

Οι παιδίατροι δεν ενημερώνουν έγκαιρα τον γονέα, με αποτέλεσμα να μην αναζητήσει την θεραπεία για την αντιμετώπιση των χαρακτηριστικών και την εκμάθηση τόσο των παιδιών όσο και των γονέων σε ένα νέο μοτίβο ζωής.

Τα άτομα με σύνδρομο Άσπεργκερ έχουν ανάγκη από ένα ήρεμο και κυρίως προβλέψιμο περιβάλλον. Είναι πολύ χρήσιμο να έχουν ένα ημερήσιο χρονοδιάγραμμα και μία ρουτίνα, καθώς αυτό δημιουργεί το αίσθημα της ασφάλειας και τους μειώνει το άγχος. Επίσης σημαντική στους ενήλικες με αυτό το σύνδρομο, θεωρείται η γνώση του τι τους συμβαίνει, κάτι το οποίο λειτουργεί ως λιθαράκι στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους.

Συνοψίζοντας, το σύνδρομο Άσπεργκερ με την κατάλληλη εκπαίδευση και θεραπεία και με ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης σε συγκεκριμένους τομείς όπου τα άτομα αντιμετωπίζουν δυσκολίες, μπορεί να φέρει πολύ καλά αποτελέσματα. Εξάλλου, πολλά άτομα με σύνδρομο Άσπεργκερ έχουν διαπρέψει στη ζωή τους, τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας και θεραπείες

επικοινωνήστε μαζί μας

Written by 

Αφήστε μια απάντηση