Τα γνωστικά-αναγνωστικά ορόσημα ανά ηλικία

Τα γνωστικά-αναγνωστικά ορόσημα ανά ηλικία

0-12 μηνών:

  • Τα μωρά αρχίζουν να ψάχνουν και να απασχολούνται με βιβλία φτιαγμένα από μαλακές υφές
  • Βλέπουν και αγγίζουν με τα δάχτυλα την εικονογράφηση των βιβλίων
  • Τείνουν να θέλουν να βοηθήσουν στο γύρισμα των σελίδων των βιβλίων
  • Παράγουν ήχους ή ανταποκρίνονται θετικά όταν τους διαβάζουμε αγαπημένα τους βιβλία και ιστοριούλες

12-36 μηνών:

  • Τα μωρά/νήπια ονοματίζουν γνωστά τους πρόσωπα ή αντικείμενα που παρουσιάζονται στις εικόνες ενός βιβλίου
  • Αφότου ερωτηθούν, τα νήπια είναι σε θέση να απαντήσουν για τις εικόνες που βλέπουν στο βιβλίο
  • Επαναλαμβάνουν αγαπημένες τους φράσεις από τα βιβλία που τους διαβάζουν
  • Ξεφυλλίζουν τα βιβλία παριστάνοντας ότι μπορούν να διαβάσουν
  • Αναγνωρίζουν τα αγαπημένα τους βιβλία από το εξώφυλλο

3-4 ετών:

  • Κρατούν το βιβλίο με σωστό τρόπο
  • Το παιδί αναγνωρίζει τις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν, καθώς και λέξεις που ξεκινούν με τον ίδιο ήχο (π.χ., μπάρα-μπάλα)
  • Το παιδί λέει λέξεις που ομοιοκαταληκτούν (π.χ., ρόδι πόδι), καθώς και λέξεις που ξεκινούν με τον ίδιο ήχο (π.χ., κύπελλο, καπάκι)
  • Το παιδί «τεμαχίζει» μια πρόταση σε χωριστές λέξεις (π.χ., το αγόρι πήδηξε χωρίζεται σε το-αγόρι-πήδηξε)
  • Το παιδί μετράει τις συλλαβές στις λέξεις
  • Καταλαβαίνουν ότι με τις λέξεις αφηγούμαστε την ιστορία
  • Αντιλαμβάνονται ότι τα κείμενα διαβάζονται από τα αριστερά προς τα δεξιά κι από πάνω προς τα κάτω
  • Εξιστορούν παραμύθια που μόλις άκουσαν με δικά τους λόγια
  • Αναγνωρίζουν γράμματα της αλφαβήτου
  • Αρχίζουν να καταννοούν ότι τα γράμματα αντιστοιχούν σε συγκεκριμένους ήχους
  • Πιθανόν να έχουν την ικανότητα να αναγνωρίσουν μικρές λέξεις που βλέπουν συχνά ή το όνομά τους

5 ετών:

  • Μπορούν να διαβάσουν ορισμένες λέξεις. Το παιδί συνδυάζει τον αρχικό ήχο με τους υπόλοιπους ήχους μιας λέξης
  • Αντιστοιχίζουν τις λέξεις που ακούν με λέξεις στο κείμενο
  • Κατακτούν την φωνολογική ενημερότητα
  • Το παιδί ξέρει πότε οι λέξεις δεν ομοιοκαταληκτούν
  • Απαντούν σε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις πάνω στην ιστορία που τους διάβασαν (ποιος, πού, πότε, πώς, γιατί)
  • Βάζουν σε σειρά μια ιστορία είτε ξαναλέγοντάς τη είτε με τη βοήθεια εικόνων
  • Είναι ικανά να μαντεύουν τη συνέχεια της ιστορίας
  • Αναζητούν να διαβάσουν βιβλία ως διασκέδαση
  • Διηγούνται και προσπαθούν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες

6-8 ετών:

  • Αναγνωρίζουν πάνω από 200 λέξεις περίπου
  • Το παιδί διαβάζει αυθόρμητα και κατανοεί σε μεγάλο βαθμό
  • Όταν συναντούν άγνωστη λέξη, χρησιμοποιούν τις γειτονικές λέξεις, το νόημα του κειμένου, τις εικόνες, κτλ για να την κατανοήσουν
  • Αυτοδιορθώνονται
  • Το παιδί επαναλαμβάνει μια ιστορία
  • Το παιδί συνθέτει ποιήματα
  • Οι απλές λέξεις τονίζονται κατά την ανάγνωση
  • Απαντούν σε ερωτήσεις του κειμένου που απαιτούν σύνθετη σκέψη
  • Γράφουν πιο απαιτητικές και πολύπλοκες ιστορίες

9-13 ετών:

  • Αναγνωρίζουν λέξεις χωρίς δισταγμό
  • Μετακινούνται από το “μαθαίνω να διάβαζω” στο “διαβάζω για να μαθαίνω”
  • Διαβάζουν για κάποιο σκοπό (για διασκέδαση, για να μάθουν κάτι, κτλ)
  • Αντιλαμβάνονται και χρησιμοποιούν με επιτυχία μεταφορές και παρομοιώσεις
  • Το παιδί διαβάζει ποικιλία λογοτεχνικών κειμένων και περιγράφει τον χαρακτήρα και την πλοκή
  • Το παιδί διαβάζει και κατανοεί μια μεγάλη ποικιλία τύπων λογοτεχνίας (π.χ., μυθοπλασίες, πεζό λόγο, ιστορικό μυθιστόρημα, ποίηση)
  • Τα παιδιά ακολουθούν γραπτές οδηγίες
  • Εντοπίζουν και εκφράζουν την κεντρική ιδέα του κειμένου
  • Συνοψίζουν την ιστορία που διάβασαν

14-17 ετών:

  • Αντιστοιχίζουν τα γεγονότα της ιστορίας που διαβάζουν με συμβάντα της ζωής τους
  • Χρησιμοποιούν διαφορετικά ύφη ανάγνωσης
  • Εντοπίζουν και αναλύουν τα κίνητρα των χαρακτήρων μιας ιστορίας
  • Εξάγουν συμπεράσματα από την ιστορία που διάβασαν
  • Αναλύουν, συνθέτουν κι αξιολογούν ιδέες του κειμένου
  • Υποστηρίζουν μια θέση χρησιμοποιώντας παραδείγματα από το κείμενο

ψυχοθεραπευτές για παιδιά στην αθήνα

Written by 

Αφήστε μια απάντηση