Τα γνωστικά-αναγνωστικά ορόσημα ανά ηλικία
0-12 μηνών:
- Τα μωρά αρχίζουν να ψάχνουν και να απασχολούνται με βιβλία φτιαγμένα από μαλακές υφές
- Βλέπουν και αγγίζουν με τα δάχτυλα την εικονογράφηση των βιβλίων
- Τείνουν να θέλουν να βοηθήσουν στο γύρισμα των σελίδων των βιβλίων
- Παράγουν ήχους ή ανταποκρίνονται θετικά όταν τους διαβάζουμε αγαπημένα τους βιβλία και ιστοριούλες
12-36 μηνών:
- Τα μωρά/νήπια ονοματίζουν γνωστά τους πρόσωπα ή αντικείμενα που παρουσιάζονται στις εικόνες ενός βιβλίου
- Αφότου ερωτηθούν, τα νήπια είναι σε θέση να απαντήσουν για τις εικόνες που βλέπουν στο βιβλίο
- Επαναλαμβάνουν αγαπημένες τους φράσεις από τα βιβλία που τους διαβάζουν
- Ξεφυλλίζουν τα βιβλία παριστάνοντας ότι μπορούν να διαβάσουν
- Αναγνωρίζουν τα αγαπημένα τους βιβλία από το εξώφυλλο
3-4 ετών:
- Κρατούν το βιβλίο με σωστό τρόπο
- Το παιδί αναγνωρίζει τις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν, καθώς και λέξεις που ξεκινούν με τον ίδιο ήχο (π.χ., μπάρα-μπάλα)
- Το παιδί λέει λέξεις που ομοιοκαταληκτούν (π.χ., ρόδι πόδι), καθώς και λέξεις που ξεκινούν με τον ίδιο ήχο (π.χ., κύπελλο, καπάκι)
- Το παιδί «τεμαχίζει» μια πρόταση σε χωριστές λέξεις (π.χ., το αγόρι πήδηξε χωρίζεται σε το-αγόρι-πήδηξε)
- Το παιδί μετράει τις συλλαβές στις λέξεις
- Καταλαβαίνουν ότι με τις λέξεις αφηγούμαστε την ιστορία
- Αντιλαμβάνονται ότι τα κείμενα διαβάζονται από τα αριστερά προς τα δεξιά κι από πάνω προς τα κάτω
- Εξιστορούν παραμύθια που μόλις άκουσαν με δικά τους λόγια
- Αναγνωρίζουν γράμματα της αλφαβήτου
- Αρχίζουν να καταννοούν ότι τα γράμματα αντιστοιχούν σε συγκεκριμένους ήχους
- Πιθανόν να έχουν την ικανότητα να αναγνωρίσουν μικρές λέξεις που βλέπουν συχνά ή το όνομά τους
5 ετών:
- Μπορούν να διαβάσουν ορισμένες λέξεις. Το παιδί συνδυάζει τον αρχικό ήχο με τους υπόλοιπους ήχους μιας λέξης
- Αντιστοιχίζουν τις λέξεις που ακούν με λέξεις στο κείμενο
- Κατακτούν την φωνολογική ενημερότητα
- Το παιδί ξέρει πότε οι λέξεις δεν ομοιοκαταληκτούν
- Απαντούν σε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις πάνω στην ιστορία που τους διάβασαν (ποιος, πού, πότε, πώς, γιατί)
- Βάζουν σε σειρά μια ιστορία είτε ξαναλέγοντάς τη είτε με τη βοήθεια εικόνων
- Είναι ικανά να μαντεύουν τη συνέχεια της ιστορίας
- Αναζητούν να διαβάσουν βιβλία ως διασκέδαση
- Διηγούνται και προσπαθούν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες
6-8 ετών:
- Αναγνωρίζουν πάνω από 200 λέξεις περίπου
- Το παιδί διαβάζει αυθόρμητα και κατανοεί σε μεγάλο βαθμό
- Όταν συναντούν άγνωστη λέξη, χρησιμοποιούν τις γειτονικές λέξεις, το νόημα του κειμένου, τις εικόνες, κτλ για να την κατανοήσουν
- Αυτοδιορθώνονται
- Το παιδί επαναλαμβάνει μια ιστορία
- Το παιδί συνθέτει ποιήματα
- Οι απλές λέξεις τονίζονται κατά την ανάγνωση
- Απαντούν σε ερωτήσεις του κειμένου που απαιτούν σύνθετη σκέψη
- Γράφουν πιο απαιτητικές και πολύπλοκες ιστορίες
9-13 ετών:
- Αναγνωρίζουν λέξεις χωρίς δισταγμό
- Μετακινούνται από το “μαθαίνω να διάβαζω” στο “διαβάζω για να μαθαίνω”
- Διαβάζουν για κάποιο σκοπό (για διασκέδαση, για να μάθουν κάτι, κτλ)
- Αντιλαμβάνονται και χρησιμοποιούν με επιτυχία μεταφορές και παρομοιώσεις
- Το παιδί διαβάζει ποικιλία λογοτεχνικών κειμένων και περιγράφει τον χαρακτήρα και την πλοκή
- Το παιδί διαβάζει και κατανοεί μια μεγάλη ποικιλία τύπων λογοτεχνίας (π.χ., μυθοπλασίες, πεζό λόγο, ιστορικό μυθιστόρημα, ποίηση)
- Τα παιδιά ακολουθούν γραπτές οδηγίες
- Εντοπίζουν και εκφράζουν την κεντρική ιδέα του κειμένου
- Συνοψίζουν την ιστορία που διάβασαν
14-17 ετών:
- Αντιστοιχίζουν τα γεγονότα της ιστορίας που διαβάζουν με συμβάντα της ζωής τους
- Χρησιμοποιούν διαφορετικά ύφη ανάγνωσης
- Εντοπίζουν και αναλύουν τα κίνητρα των χαρακτήρων μιας ιστορίας
- Εξάγουν συμπεράσματα από την ιστορία που διάβασαν
- Αναλύουν, συνθέτουν κι αξιολογούν ιδέες του κειμένου
- Υποστηρίζουν μια θέση χρησιμοποιώντας παραδείγματα από το κείμενο