Τι είναι η Ταχυλαλία;
Η ταχυλαλία είναι μια διαταραχή του λόγου στην οποία παρατηρείται βιαστικλη και ασυγκράτητη ομιλία, βιαστική προφορά μεμονωμένων φθόγγων, ασαφής γλώσσα, πρόβλημα στην άρθρωση και στη σειρά των φθόγγων μέσα στην εκάστοτε λέξη.
Επιπροσθέτως, παρουσιάζονται αλλοιώσεις στον ρυθμό και στην άρθρωση, αντικαταστάσεις ή παραλείψεις συλλαβών, επαναλήψεις λέξεων, εκρήξεις κατά την παραγωγή φράσεων και σταδιακή αύξηση ρυθμού. Στην αύξηση ρυθμού ομιλίας ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει να εκφράζεται καθαρά και αργά και στην πορεία της κουβέντας να αυξήσει απότομα τον ρυθμό του λόγου του με συνέπεια να μην μπορεί να γίνει κατανοητό από τον συνομιλητή του.
Η ταχυλαλία συχνά συνοδεύεται από εσφαλμένη χρήση λέξεων (παραφρασίες) και δυσκολίες στην εξεύρεση λέξεων.Η ομιλία είναι μονότονη. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της κατάστασης είναι ότι το παιδί μπορεί να μιλάει καλύτερα όταν η προσοχή του είναι τεταμένη ή βρίσκεται σε ένταση εν αντιθέσει με τη περίπτωση να είναι σε ήρεμη κατάσταση.
Ενώ οι ακριβείς αιτίες που προκαλούν ταχυλαλιά δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητές, ορισμένοι πιθανοί παράγοντες που μπορεί να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης διαταραχής, περιλαμβάνουν:
- Γενετικοί παράγοντες: Η κληρονομικότητα που σχετίζεται με την οικογένεια.
- Νευρολογικές αιτίες: Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD), τραυματική εγκεφαλική βλάβη ή εγκεφαλικό.
- Περιβαλλοντικοί παράγοντες: Ορισμένοι εξωτερικοί παράγοντες, όπως η έκθεση σε υπερβολικό στρες και η έλλειψη ύπνου, μπορούν να προκαλέσουν καταστάσεις ομιλίας με γρήγορο ρυθμό ή υψηλή πίεση ή έλλειψη μοντελοποίησης ή ανατροφοδότησης σχετικά με τις κατάλληλες συνήθειες ομιλίας.
- Συναισθηματικές αιτίες: Η ταχυλαλιά μπορεί να προκληθεί από την ανησυχία, τον φόβο και την ανασφάλεια. Μερικά άτομα μπορεί να βιώσουν άγχος ή στρες όταν μιλούν, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε βιαστική ή αποδιοργανωμένη ομιλία.
Χαρακτηριστικά κλινικής εικόνας ενός ατόμου με ταχυλαλία:
- Μιλάει ”πάρα πολύ γρήγορα” σαν συνολική εντύπωση ή με βάση τον αριθμό των συλλαβών ανά λεπτό.
- Ακούγεται “άρρυθμος”.
- Οι παύσεις του είναι είτε πολύ σύντομες, είτε διαρκούν πολύ ή είναι τοποθετημένες εσφαλμένα.
- Μπερδεμένη, αποδιοργανωμένη γλώσσα ή επικοινωνιακές δεξιότητες.
- Μικρή επίγνωση των προβλημάτων ευχέρειας και ρυθμού που αντιμετωπίζει.
- Προσωρινή βελτίωση όταν του ζητηθεί να “επιβραδύνει” ή “να δώσει προσοχή” στην ομιλία (ή όταν μαγνητοφωνείται).
- Εσφαλμένη ή ασυνάρτητη προφορά των ήχων ομιλίας ή παράλειψη των μη τονισμένων συλλαβών σε μεγαλύτερες λέξεις.
- Ομιλία που είναι δύσκολο να κατανοηθεί.
- Ύπαρξη συγγενών που τραυλίζουν ή παρουσιάζουν ταχυλαλία.
- Κοινωνικά ή επαγγελματικά προβλήματα που προκύπτουν από τα συμπτώματα της ταχυλαλίας.
- Μαθησιακές δυσκολίες που δεν σχετίζονται με νοητική υστέρηση.
- Κακός γραφικός χαρακτήρας.
- Διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα ή ελλειμματική προσοχή.
- Δυσκολίες στην ακουστική αντίληψη.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε ένα άτομο που έχει ταχυλαλία;
Ο λογοθεραπευτής μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων θα αξιολογήσει την κατάσταση του ατόμου με ταχυλαλία και θα οργανώσει το θεραπευτικό πλάνο. Όμως η δυσκολία της αποκατάστασης έγκειται στο γεγονός ότι πολλοί από τους ασθενείς έχουν περιορισμένη επίγνωση για αυτί που τους συμβαίνει και αυτός είναι ο λόγος που εμφανίζονται αδιάφοροι ή εκνευρισμένοι για τη διαδικασία της θεραπείας. Για αυτούς τους ασθενείς χρησιμοποιείται ένας συνδυασμός ασκήσεων για την υιοθέτηση ενός νέου τρόπου ομιλίας.